ترک رسوم و عادت :
راه سعادت .مشکات ولایت.
عقل فطرت . تجلی اعظم
درباره وبلاگ


به وبلاگ مــــــــــــــــــــــــــــشکات ولایت خوش آمدید.کلمه به کلمه. در هزار یک کلمه همراه بامشکات ولایت.عقل فطرت . راه سعادت.دین زندگی.درمحضر علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی.وحضرت استاد صمدی.سیر سلوک. عرفانی فلسفی.Kalame be kalame dar hezaro yek kalame ba meshkateh velayat Aghlo fetrat. Babe velayat. noor hekmat. seiro soolook dar mahzar allame Hassan zade amoli
نويسندگان
یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, :: 1:56 :: نويسنده : مشکات ولایت

ترک رسوم و عادت

باید ببیند کدام رسم و رسوم اجتماع مخالف شرع است و کدام موافق آن. اگر فعل مخالف شرع یافت از ان اجتناب نماید و اگر فعل موافق شرع یافت بنگرد آیا ان فعل او را در مسیر کمالیش کمک میکند یا خیر. اگر کمک کننده بود بدان عمل کند ورنه ذرهم.در این راه از طئنه ها نباید هراسید و مسیر حق را میبایست با اقتدار طی نمود.وَ لا يَخَافُونَ  فِى اللَهِ‏ لَوْمَةَ لائِمٍ
اما گاهی اوقات است که نمیشود این رسومات و مسائلی را که مخالف شرع نیست و در نظر شرع مباح است را رها کنیم.

ممکن است این رها کردن با مخالفت خانواده و دوستان و آشنایان نزدیک مواجه شود. و مفسده ترک این عمل مباح بیش از انجامش باشد.از این رو سالک میبایست به ان عمل تن در دهد و بداند که حق متعال به اسرار سینه ها آگاست و به او عوض خواهد داد. یعنی بسیار بیشتر از ان بهره ای که از ترک این عمل در انتظارش بود را با انجام این عمل بدو خواهد داد. مبحث عوض در علم کلام جایگاه مهمی دارد . این زمان بگذار تا وقت دگر.
بهتر است ریز تر شویم و از کلی گویی اجتناب نماییم تا عزیزان خواننده بهتر بتوانند این مسائل را در متن زندگیشان پیاده نمایند.
مثلا به یک مهمانی دعوت میشوید. میدانید که در این مهمانی آلات لهو و لعب و دیگر مسائل خلاف شرع وجود ندارد. اما چندان استفاده علمی و عملی هم از این مهمانی نمیبرید.میدانید که حرف هایی که در بین افراد حاضر در آن مهمانی مطرح میشود همگی دنیایی است. اینجا عقل میگوید که از رفتن به آن مهمانی که شما را بالا نمیبرد اجتناب کنید. اما خانواده چطور؟ان ها به شدت مصر هستند که شما به همراهشان به این میهمانی بروید. اینجا تکلیف چیست؟تکلیف این است که ببینید ایا با صحبت میشود نظر خانواده را تغییر دهید یا نه. اگر شد که چه بهتر اما اگر نشد، اینجا  اولی تر این است که مخالف نظر خانواده رفتار نکنید و ان ها ازرده خاطر نفرمایید.در این میهمانی شرکت کنید اما بدانید که همین میهمانی ممکن است سکوی پرتاب شما شود. چون حق متعال در این مسائل وعده داده است که عوض دهد.
مثال دیگری را عرض نمایم. شما مایلید که در ماه سه روز، روزه سنت را بگیرید، اما خانواده با ان مخالف اند. و با صحبت کردن های شما هم قانع نمیشوند. در این مواقع مقابلشان موضع نگیرید. بلکه به حرفشان تن در دهید. البته سعی کنید که با صحبت و اوردن استدلال ان ها را قانع نمایید اگر دیدید که نشد ان وقت دیگر چاره ای جز تسلیم نیست. و بدانید که به یقین این نگرفتن روزه بسیار پر برکت تر از گرفتش برایتان خواهد بود.
ممکن است به یک عروسی دعوت شده باشید. در عروسی مذکور میدانید که موسیقی حرام نواخته میشود. اینجا دیگر جای مماشات نیست. اینجا دیگر نمیشود به نظر پدر و مادر عمل کنیم. اینجا دیگر حرف دین خداست. دین خدا ناموس خداست. نمیشود به خاطر خواست پدر و مادر به ناموس خدا خیانت نمود.سالک نظر خدا را بر نظر جهانیان ترجیح میدهد.
مثال دیگری را بیان کنم. ممکن است چندین رفیق داشته باشید.در بینشان افراد بسیار مذهبی باشند و افراد نیمه مذهبی.

رونوشت از سایت.مشکات ولایت توسط سالک...

http://www.meshkatehvelayat.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان راه سعادت و آدرس meshkat-velayat.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 235
بازدید ماه : 235
بازدید کل : 63457
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1